خواص میگو

ارزش غذایی میگو

میگو
میگوها از خانواده سخت پوستان هستند و در دریا زندگی می کنند و تنها برخی از گونه های آن در آب شیرین یافت می شوند. در ایران میگوهای خوراکی آب شور در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کنند. این حیوان، کف زی است و به همین دلیل در نواحی کم عمق یافت می شود. این نوع میگو را دریایی می نامند. این میگو به وسیله لنج و کشتی صید شده و به ساحل حمل می شود و در ساحل، بر حسب این که عمل آوری شود و یا به صورت تازه به بازار مصرف انتقال یابد نیز مسیر جداگانه ای را می پیماید.

نوع دیگر میگو، میگوی پرورشی است که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از آب دریا که توسط کانال به سمت مزارع هدایت شده، مستقیما در محیط طبیعی دریا پرورش داده می شود. تفاوت میگوی پرورشی و دریایی، علاوه بر تفاوت گونه و نژاد، در صید و روش عرضه میگو است.

روش های تشخیص میگوی سالم و غیرسالم
میگو به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع خیلی سریع خراب می شود. چون تمام اندام های گوارشی میگو در ناحیه سر قرار دارد، شروع مرحله فساد از ناحیه اتصال سر با قسمت بدن است، که با شروع مرحله فساد، سر میگو را جدا کرده و بدون سر به فروش می رسانند.
در مرحله بعد پوست میگو را جدا کرده و عضله تنها می ماند. البته این بدان معنی نیست که هر میگوی بسته بندی شده بدون سر دارای مشکل است، چون ممکن است بر اثر بازار مصرف، میگو را سرکنی و یا آن را پوست کنی کرده و به فروش برسانند.
پس میگو باید با سر بوده و سر آن سفت و محکم به بدن چسبیده باشد. رنگ میگو بسته به گونه، نژاد و محیط زندگی میگو متفاوت است ولی پس از پخت تقریبا تمامی میگوها به رنگ صورتی مایل به قرمز درمی آیند که شدت این رنگ نشانه سلامت میگو است. هر چقدر میگو پس از پخت کمتر صورتی شود، کیفیت پایین تری دارد، رنگ میگو باید یکنواخت بوده و لکه های سیاه درشت به شکل خال های درشت نداشته باشد. خال های ریز پراکنده در سطح بدن طبیعی است.
میگوی تازه بوی بد ندارد و فقط بوی خاص میگو را دارد که اصلا تند نیست. ولی در صورت خراب شدن، بوی شدید و تند آمونیاک از آن استشمام می شود. از این نظر نوع پرورشی و دریایی آن هیچ فرقی ندارند، یعنی میگوی دریایی که از لب ساحل بلافاصله بعد از صید به فروش می رسد بدون بو است.

در مورد نگهداری میگو، توضیح این که اگر میگو را به صورت تازه از شهرهای جنوبی خریداری می کنید، باید در همان محل فقط سر را جدا کرده و با پوست فریز کنید. اگر میگو به صورت بسته بندی شده و منجمد خریداری می شود باید به تاریخ تولید و انقضا و کد بهداشتی جعبه دقت شود.سپس آن را در فریزر خانگی و حدود ۱۸- درجه سانتیگراد نگه داری کرد.
بسته بندی باید به صورتی باشد که مجبور به دوباره فریز کردن میگو نشوید. برای این کار می توان وقتی میگو خریداری شد، بیش از این که کاملا از حالت انجماد خارج شود،باید سر میگو را جدا کرد وآن را در پلاستیک به اندازه مصرف هر وعده قرار داد و البته فوری آن را داخل یک جعبه و درون فریزر گذاشت.

میگویی را که پوست آن کنده شده به مدت زیاد نمی توان در فریزر نگاه داشت، مگر در شرایط خاص و بسته بندی خاص که حتی در آن صورت هم مدت نگهداری طولانی نیست.

ارزش غذایی میگو
گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی و میگو جزو غذاهای با پروتئین بالا محسوب می شوند که معمولا نیاز
پروتئینی بدن باید توسط آنها تأمین شود.


همچنین میزان کلسترول در 100گرم میگو حدود دوسوم میزان کلسترول در یک تخم مرغ 50گرمی است.
یعنی در وزن مساوی، میزان کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است. با این تفاوت که در میگو، میزان اسید چرب اشباع که برای سلامتی مضر است صفر است که می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند.
بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه راکفلر آمریکا صورت گرفته و به تأیید انجمن متخصصان قلب آمریکا رسیده و در مجله نظام پزشکی ایران نیز به ثبت رسیده است. کلسترول موجود در میگو باعث افزایش کلسترول خون نمی شود و اصولا آن چه که علت اصلی افزایش کلسترول خون است، اسیدهای چرب اشباع به شمار می روند.
میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به خصوص فسفر و آهن دارد که به ویژه برای کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
نکته قابل توجه دیگر این که در غذاهای دریایی به دلیل کمتر بودن بافت پیوندی به نسبت سایر غذاهای گوشتی، گوشت آنها نرم تر بوده و این واقعیت به خصوص پس از پخت مشخص می شود. به همین دلیل غذاهای دریایی و از جمله میگو برای افراد مسن که به دلیل وضعیت دهان و دندان کمتر قادر به جویدن و هضم غذا هستند بسیار مفید است.
در ارتباط با اندازه میگو توضیح این که بر خلاف تصور عامه میگوهای درشت یا به اصطلاح شاه میگو به دلیل مسن بودن میگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان دیگر پیر شدن آنها در مقایسه با میگوهای کوچکتر، خوشمزه نیست و در میگو نیز مانند سایر جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع کوچکتر آن خوشمزه تر است، دلیل اصلی تفاوت قیمت در میگوهای ریز و درشت درصد ضایعات آن است.

خواص سرکه سیب

آشنایی با خواص سرکه سیب

تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها  - خیلی‌ها که به دنبال رژیم‌های لاغری هستند معتقدند سرکه سیب به سوزاندن چربی‌ها در بدن کمک می‌کند.

به گفته پزشکان سرکه ‎‎‎سیب‎‎ عصاره طبیعی سیب است که مواد سمی و زاید بدن را از بین می‌برد. برخی از متخصصان معتقدند مصرف سرکه سیب به همراه آب گوجه‌فرنگی یا هویج خواص آن را افزایش می‌دهد.

سرکه سیب موجب کاهش زگیل و خال‌های پوستـیمی‌شود و از سویی دیگر در رفع ترکهای پاشنه پا و دست موثر است. همچنینتوصیه می‌شود که برای درمان خارش پوست سر، خشکی مـوهـا و شوره سر نیز از سرکه سیب استفاده شود.

هرچند سرکه‎‎ سیب  خاصیت اسیدی دارد اما موجب تقویت دستگاه گوارش‎‎ وکاهـش ناراحتی‎‎کلیه‎‎ و مثانه می شود. حتی نوشیدن سرکه سیب برای‎‎‎ رفع سنگ صفرا، بـهبـود آرتـروز و جلوگیری‎‎ از خونریزی بینـی توصیه می‌شود.

سرکه سیب طبـیعـی‎‎ یـکـی از بهترین‎‎‎ عوامل سالم و شاداب نگهداشتن بدن است و بهتر است به همراه آب و مقداری عسل مصرف شود.


سرکه ی سیب

سرکه سیب، مسکن دردهای مفاصل

تغذیه > موادغذائی  - همشهری آنلاین - شهره فرجی:پتاسیم موجود در سرکه سیب مانع رسوب کلسیم در مفاصل می‌شود و از درد استخوان پیشگیری می‌کند.

متاسفانه طب مدرن امروزی راه حل اساسی برای درمان دردهای مفاصل ندارد و برای درمان آن، بهتر است به طب سنتی قدیم رجوع کنیم.

دانشمندان طی تحقیقات جدیدی که بر روی سرکه سیب برای پیشگیری و درمان دردهای مفاصل به عمل آورده‌اند به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

سرکه سیب دارای مقادیر زیادی مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، کلسیم و پتاسیم است و کمبود هر یک از این مواد میتواند منجر به وخیم‌تر شدن این دردها شود.

اگر کسی مبتلا به بیماری آرتروز باشد و تنها یکی از این مواد معدنی به او نرسد بیماری وی حادتر خواهد شد.

پتاسیم موجود در سرکه سیب مانع از رسوب کلسیم در مفاصل میشود و در نتیجه از ایجاد درد در استخوان‌ها پیشگیری می‌کند.[نکته بهداشتی روز: پتاسیم بخورید]

سرکه سیب دارای آنزیم‌هایی است که موجب تقویت سیستم گوارش می‌شوند.

طی نتایج حاصله از تحقیقات، سرکه سیب اگر تصفیه شده و پاستوریزه نشده باشد اثرات درمانی کمتری دارد.

سرکه سیب باید خام و طبیعی باشد تا تا به همراه آنزیم‌ها و مواد معدنی موجود در آن کارایی لازم را داشته باشد.

اگر می‌خواهید به بهترین نحو از این سرکه استفاده کنید 3- 1 قاشق چای‌خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و سه بار در روز ترجیحا قبل از غذا میل کنید و اگر مایل هستید کمی شیرین‌تر شود کمی عسل به آن اضافه کنید.

علاوه بر موارد فوق برای تسکین دردهای مفاصل می‌توانید با مخلوط کردن یک فنجان سرکه در سه فنجان آب گرم محل‌های مورد نظر را ماساژ داده و شستشو دهید.

خواص گوجه‌ فرنگی

گوجه‌ فرنگی مسکن دردهای عصبی و رافع بی‌اشتهایی


گوجه فرنگی دارای قند، چربی، کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین‌های A ، B، C، آK و پروتئین است. ویتامین‌‌A در گوجه فرنگی به مقدار فراوانی وجود دارد و این همان ویتامینی است که برای تقویت بینایی و رشد استخوان‌ها لازم است. گوجه فرنگی برای تسکین دردهای عصبی و رفع بی‌اشتهایی و یبوست مفید است ولی باید دقت کرد گوجه فرنگی را حتما رسیده‌اش را بخوریم زیرا نارس آن ماده‌ای به نام سولاتنن دارد که یک نوع ماده سمی است. گوجه فرنگی برای بیماری‌های رماتیسم و نقرس مفید است ولی برای بیماری‌های سرطان مضراست. گوجه فرنگی خام، هضمش دشوار ولی گوجه فرنگی پخته آمیخته با کره سهل‌الهضم است و کسانی که آلرژی دارند نباید گوجه فرنگی بخورند. خواص گوجه فرنگی خام با پخته آن فرق دارد و اینکه عده‌ای می‌گویند گوجه فرنگی برای کبد مفید و عده‌ای دیگر می‌گویند برای کبد ضرر دارد. هردو سخن صحیح است! زیرا در حالی که خود گوجه فرنگی برای کبد مفید است. ماده قرمز آن زیان آور است بنابراین، این میوه عجیب برای کبد هم مفید است و هم مضر. گفته می‌شود در خوردن گوجه فرنگی نباید افراط شود چرا که ممکن است تولید سنگ کلیه کند. شاید با خوردن سالاد گوجه فرنگی با روغن زیتون بتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد،‌ ولی در هر حال گوجه فرنگی روی هم رفته میوه‌ای مفید است که در عین حال نباید در خوردن آن افراط کرد.

خواص لیمو ترش

خواص دارویی لیمو ترش

لیمو ترش بعلت داشتن خواص اسیدی ضد عفونی کننده قوی است . حتی اگر در مسافرتها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیمو ترش را در آن بریزید . آب ر ا کاملا استرلیزه کرده و میکربهای موجود در آب را از بین می برد

کسانیکه می خواهند خود را لاغر کنند اگر صبح ناشتا آب لیمو ترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدر کمی عسل بآن اضافه نمایند و آنرا بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و بدین ترتیب از شر چربیهای اضافی راحت خواهند شد .

بهترین کلسیم آن است که از پوست تخم مرغ و آب لیمو تهیه می کنند . برای تهیه کلسیم طبیعی یک تخم مرغ را تمیز شسته و در یک لیوان بگذارید و روی آن آّ یک لیمو ترش را بریزید و آنرا مدت دو سه ساعت در جای خنکی بگذارید سپس تخم مرغ را در آورده و آب لیمو را که دارای مقدار زیادی کلسیم است می توانید روی سالاد ریخته و یا با عسل یا شکر شیرین کرده بنوشید از تخم مرغ هم که پوست آن نرم شده می توانید هنوز استفاده کنید .

برای گلو درد بهترین دارو لیمو ترش است . یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد .


برای گرفتگی بینی و زکام کافی است چند قطرع آب لیمو را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و در بینی بچکانید . برای رفع ورم معده و روده باید یک لیمو ترش را با پوست و هسته له کنید و آنرا با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کده و بمدت یک ساعت قبل از خواب نوشید .

برای جلوگیری از خونریزی بینی کافی است که یک تکه پنبه را آغشته به آ ب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید خون دماغ را برطرف خواهد کرد .

اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد درمان آن با آب لیمو و نمک است . بدین ترتیب که در مقداری آب لیمو نمک بزنید و آنرا با پنبه روی صورت خود بمالید لکه ها و جوشها را برطرف می کند .

بهترین دارو برای پوست دست شما مخلوط گلیسیرین و آ ب لیمو است . آب لیمو و گلیسرین را به نسبت مساوی مخلوط کنید و بدستهای خود مبالید ببینید که چقدر پوست دستها صاف می شود . در زمستان برای جلوگیری از سرما زدگی دستهای خود را با آ ب لیمو ماساژ دهید . خوردن آب لیمو سنگهای کلیه را نیز دفع می کند.